Laajuus |
5 op |
Opetuskieli |
Suomi |
Ajoitus |
1. vuosi |
Osaamistavoitteet |
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- käyttää yhteiskuntatieteellisen kasvatustutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja analysoida niihin liittyviä peruskysymyksiä kasvun ja kasvatuksen eri konteksteissa.
- tunnistaa muun muassa sosiaalisen aseman ja sukupuolen merkityksen kasvatusta ja koulutusta koskevassa keskustelussa (ml. intersektionaalisuus)
- soveltaa kasvatuksen ja koulutuksen monikulttuurisia, oikeudellisia, sosiaalisia ja vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä arkielämän eri tilanteissa.
- kuvata suomalaisen koulutusjärjestelmän historiallisia, yhteiskuntapoliittisia ja ammatillisia lähtökohtia.
|
Sisältö |
- Yhteiskuntatieteellisen kasvatustutkimuksen perusteet.
- Kulttuurin, yhteiskunnan ja ympäristön asettamat kasvun ja kasvatuksen mahdollisuudet ja rajoitteet (ml. esim. poliittiset, taloudelliset ja sukupuolittuneet näkökulmat).
- Kasvatuksen monikulttuuriset, oikeudelliset, sosiaaliset ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset (ml. esim. sukupuolen, seksuaalisuuden ja intersektionaalisuuden näkökulmasta).
- Kasvatusjärjestelmät ja niiden sukupuoli osana yhteiskunnan historiallista kehitystä (ml. koulutuspolitiikka osana yhteiskuntapolitiikkaa).
- Tasa-arvopolitiikka osana koulutus- ja yhteiskuntapolitiikkaa.
|
Järjestämistapa |
Monimuoto-opetus. Opintojaksolla käytetään Moodle-oppimisympäristöä. |
Toteutustavat |
Luentoja 24 h, itsenäistä työskentelyä 111 h.
Kurssityöskentely koostuu luennoista (kontakti/online/tallennetut) ja niihin liittyvästä materiaalista, kurssikirjallisuudesta sekä kurssin luentojen ja kirjallisuuden sisältöjä ja opiskelijan kokemusmaailman ilmiöitä yhdistelevän oppimistehtävän (esim. essee) suorittamisesta. Oppimistehtävää luonnostellaan kurssin Moodle-työtilassa ja siihen saa tukea ja neuvoa vertaisilta sekä opettajalta. |
Kohderyhmä |
Kasvatustieteen opiskelijat eri koulutusohjelmista |
Esitietovaatimukset |
Ei |
Yhteydet muihin opintojaksoihin |
Opintojakso on osa kasvatustieteen perusopintoja (25 op) |
Oppimateriaali |
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. (2000 tai myöhempi painos). Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
Saresma, T., Rossi, L-M. & Juvonen, T. (toim.). (2010 tai myöhempi painos). Käsikirja sukupuoleen. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana) |
Suoritustavat ja arviointikriteerit |
Kurssin luentojen ja kirjallisuuden sisältöjä ja opiskelijan kokemusmaailman ilmiöitä yhdistelevän oppimistehtävän (esim. essee) suorittamisella mitataan kurssin osaamistavoitteiden omaksumista.
Oppimistehtävän arviointikriteerit ovat: 0 = Opiskelijan tekemä tarkastelu on keskeneräistä, katkonaista, eivätkä tarkastelussa esitetyt asiat liity olennaisesti opintojakson aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. 1 = Opiskelijan tekemä tarkastelu on erittäin pintapuolista suhteessa opintojakson aihepiiriin. Tarkastelussa asioita esitetään täysin irrallaan toisistaan. Lähteiden käyttö on heikkoa. 2 = Opiskelijan tekemä tarkastelu on pintapuolista suhteessa opintojakson aihepiiriin. Tarkastelussa asioita esitetään paikoitellen irrallaan toisistaan. Lähteiden käyttö on tyydyttävää. 3 = Opiskelijan tekemä tarkastelu on jäsentynyttä suhteessa opintojakson aihepiiriin. Tarkastelussa esitettyjen asioiden välisiä yhteyksiä nostetaan esille, jolloin koko tarkastelun punainen lanka on näkyvissä. Lähteiden käyttö on pääasiassa hyvää. 4 = Opiskelijan tekemän tarkastelun jäsentely on jokseenkin analyyttista suhteessa opintojakson aihepiiriin. Tarkastelussa esitettyjä asioita suhteutetaan varsin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erittäin hyvää. 5 = Opiskelijan tekemän tarkastelun jäsentely on systemaattista ja analyyttista suhteessa opintojakson aihepiiriin. Tarkastelussa esitettyjä asioita suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista.
|
Arviointiasteikko |
0-5 |
Vastuuhenkilö |
Vesa Puuronen (Mervi Heikkinen ja Veli-Matti Ulvinen) |
Työelämäyhteistyö |
Opintojakson osaamistavoitteiden omaksuminen voi sisältää työelämäyhteistyötä, joka liittyy kunkin opiskelijan oman koulutuksen ammatillisiin sisältöihin. |