Laajuus |
35 op |
Opetuskieli |
Opetus järjestetään suomeksi. Tarvittaessa opintojakson voi suorittaa englanniksi. |
Ajoitus |
Maisteriopintojen 1. vuoden kevät, 4. periodi sekä 2. vuoden syksy, 1. ja 2. periodit ja 2. vuoden kevät, 3. ja 4. periodit. Aiemmin aloitettua tutkielmaa on mahdollisuus jatkaa myös kesällä. |
Osaamistavoitteet |
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - etsiä, käyttää, arvioida ja soveltaa tieteellistä tietoa itsenäisesti sekä siihen perustuen laatia kirjallisen tutkimussuunnitelman suomeksi tai englanniksi - perustella kriittisesti ja vakuuttavasti työelämälähtöisen tutkimusaiheensa - arvioida, soveltaa ja perustella menetelmällisiä ratkaisuja tutkimusprosessin eri vaiheissa - analysoida ja antaa palautetta vertaisen tutkimussuunnitelmasta tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen - esittää ja perustella valitsemansa tutkimusaiheen ja menetelmälliset ratkaisut tutkimusprosessin eri vaiheissa - analysoida suullisesti, arvioida kriittisesti, itsenäisesti ja pienryhmissä, omaa ja toisen pienryhmään kuuluvien tutkimusprosessia ja sen eri vaiheita - työskennellä yhteisöllisesti, joustavasti ja neuvotellen - käyttää digitaalisia oppimisratkaisuja sekä osoittaa esiintymistaitoaan ja tieto- ja viestintätekniikan taitojaan esitellessään tutkimussuunnitelmaansa - soveltaa ja analysoida koulutuksensa aikana hankittuja tutkimusmenetelmätietoja ja -taitoja tehden itsenäisesti tai tutkimushankkeen jäsenenä tieteellisen opinnäytetyön tai artikkelin - laatia työelämälähtöiseen ilmiöön ja asiantuntijuuteensa perustuen tieteellisen tutkielman ohjaussopimuksen mukaisessa aikataulussa - perustella ja hallita käyttämänsä tutkimusmenetelmät, analyyttisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaidot - kriittisesti arvioida ja tehdä johtopäätöksiä sekä argumentoida tekemiään ratkaisuja tutkielmassaan ja pienryhmätyöskentelyssä - saavuttaa valmiudet tieteelliseen keskusteluun ja jatkokoulutukseen. |
Sisältö |
Ideapaperi ja ohjaussopimus. Ideapaperin ja tutkimussuunnitelman laatiminen. Tieteellinen pienryhmäohjaus ja keskustelu. Vertaisryhmätyöskentely, johon liittyy ryhmätehtäviä. Itsenäiset tehtävät. Työskentely verkko-oppimisalustalla.
Tutkimusaiheeseen ja -menetelmiin liittyvä kansainvälinen kirjallisuus ja tutkimus. Tieteelliset kriteerit täyttävä opinnäytetyö tai artikkeli. Kriittinen keskustelu tutkielmasta, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen. |
Järjestämistapa |
Monimuoto-opetus |
Toteutustavat |
Info 2 h (aikaan sidottua etäopetusta), pienryhmäohjaus 6 h (Oulussa läsnäoloa edellyttävää opetusta), vertaisryhmätyöskentely ja ryhmätehtävät sekä yksilölliset ennakkotehtävät 24 h (ajasta riippumatonta etäopetusta), tieteellisen kirjallisuuden lukeminen, ideapaperin ja tutkimussuunnitelman kirjoittaminen sekä tieteellisen opinnäytetyön tai artikkelin kirjoittaminen 909 h (ajasta riippumatonta etäopetusta). Konferenssiin osallistuminen 4 h (Oulussa läsnäoloa edellyttävää opetusta). Opintojaksolla hyödynnetään verkko-oppimisalustaa. |
Kohderyhmä |
Maisterivaiheen opiskelijat / terveyshallintotiede |
Esitietovaatimukset |
Opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna kaikki tutkimusmenetelmäopinnot. |
Yhteydet muihin opintojaksoihin |
Ei ole. |
Oppimateriaali |
Soveltuvin osin:
- Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. e-kirja.
- Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.
- Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.
- Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.
- W. Paul Vogt (ed.) (2011) SAGE Quantitative research methods. SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks. e-kirja.
- Kansainväliset ja kotimaiset tieteelliset artikkelit.
|
Suoritustavat ja arviointikriteerit |
Tutkielman ideointi käynnistyy keväällä. Keskustelun perusteella opiskelijan on mahdollista itsenäisesti työstää tutkielmaansa myös kesäaikana. Yksilöllinen tai parityö 1–2 opettajan ohjauksessa. Pro gradu -tutkielman voi tehdä myös tieteellisenä artikkelina erikseen sovittavalla tavalla. Opintojaksolla sovelletaan jatkuvan arvioinnin periaatetta sekä opettaja-, itse- ja vertaisarviointia.
Lue lisää opintosuoritusten arvostelusta yliopiston verkkosivulta. |
Arviointiasteikko |
Opinnäytetyö 1–5/hylätty, tehtävät hyväksytty/hylätty. |
Vastuuhenkilö |
Yliopistonlehtori Outi Kanste |
Työelämäyhteistyö |
Terveydenhuollon työelämään kytkeytyvä tutkielman aihe. Yhteistyö työelämän edustajien kanssa opinnäytetyön aiheita valittaessa. Opiskelija toteuttaa omaa asiantuntijuuttaan tukevan työelämälähtöisen tutkielman. Työelämäyhteistyö aineistonkeruuvaiheessa. |